11 Haziran 2010 Cuma

İSPANYOL AÇILIŞININ ÇEŞİTLİ GELİŞMELERİ

Bazı oyun başlangıç devam yollarının ve oyun ortası
manevralarının çoğunlukla şimdiye kadar gösterilmemiş olan
basit ilkelere dayandığı, aşağıdaki örnekte kolayca görülebilir.

Örnek 65. -
1. e4 e5 2. Af3 Ac6 3. Fb5 a6 4. Fa4 Af6 5. 0-0 Axe4
6. d4 b5 7. Fb3 d5 8. dxe5 Fe6 9. c3 Fe7 10. Ke1 Ac5 11. Fc2
Fg4 12. Abd2 0-0 13. Ab3 Ae6.

Buraya kadar oynanan hamleler İspanyol açılışının tanınmış
bir devam yoludur ve Janowski-Lasker, Paris 1912 oyununun ilk
hamleleridir.

14. Vd3 g6.

Şimdi oyunun devam ettiğini ve beyazın atlardan birini
zamanında d4 karesine getirerek her iki atı da değişmeğe zorladığını
ve sonra da her iki fil de değişilerek aşağıdaki durumun elde
edildiğini varsayalım. (Başta Salwe olmak üzere birkaç oyuncuya
karşı oynarken ben de Polonya'nın Lodz şehrinde buna benzer bir
durum elde etmiş ve oyunu kazanmıştım.)

Şimdi burada siyahın c7 piyonu geriye kalmıştır ve c5 karesine
de sürülemez. Bu gibi durumlarda oyun teorik bakımdan kaybedilmiştir,
denilebilir ve pratikte birinci sınıf bir usta bu oyunu siyahlara
karşı kazanabilir.

Birkaç hamle sonra oyun kolaylıkla diyagramdaki durumu alabilir:

Bu durumda siyah aletler bağlanmıştır denir. Eğer beyaz Vc3
oynarsa siyah bir piyon kaybetmemek için Vd7 oynamak zorundadır
ve eğer beyaz tekrar Va3 oynarsa, siyah yerine bir piyon
kaybetmemek için Vb7 oynamağa mecburdur. Bu suretle siyahın
oyunu beyaza bağlı olmuş oluyor ki bu sırada beyaz piyonlar
rahatça f4 ve g4 karelerine sürülebilir. Siyahlar f5 hamlesine
engel olmak için f5 oynamak zorundadır. Sonunda aşağıdaki durumu
elde ederiz:

Örnek 66. -Bu durumdan itibaren oyun şöyle devam edebilir:

1. gxf5 gxf5 2. Vf3 Vd7.

Beyazlar Vxd5 oynayarak bir piyon kazanmak tehdidi
yapmıştır: Siyah 2. ...Kf8 oynayamaz, çünkü beyaz 3. Kxc6
oynayarak en azından bir piyon kazanır.

3. K5c2 kg6 4. Kg2 Şh8 5. Kcg1 Kcg8 6. Vh5 Kxg2 7.
Kxg2 Kxg2 8. Şxg2 Vg7+ 9. Şh2 Vg6 10. Vxg6 hxg6 11. b4
ve beyaz kazanır.

Şimdi tekrar varsayalım ki geçen diyagramdaki durumda hamle
siyahta olsun ve Kf8 oynasın. Buna karşı beyaz Örneğin Vf3
oynayarak f4 piyonunu korur ve Kxc6 tehdidini yapar ve sonra
da şahını g3 karesine getirerek zamanı gelince geçen örnekte
olduğu gibi yarma hareketi yapabilir. Beyaz, diyagramdaki
durumu da elde edebilir.

Bu suretle siyah Kc8 oynamağa zorlanır ve beyaz Vc2 ve
Şf3 hamleleri ile siyah fxg4 oynamağa zorlayarak daha büyük bir
üstünlük kazanır.

Bu örneklerdeki durumlar dikkatle incelenirse görülür
ki beyazın daha serbest manevra yapmak üstünlüğü olduktan
başka e5 piyonunun etkisi daha çok büyüktür.

Bu da piyonun hakim durumdan ileri gelmektedir. e5 piyonu
serbest bir piyon olup bütün aletler değişildikten sonra
beyazın bütün manevralarının esasını bu piyonun ilerlemesi
oluşturur.

Okuyucunun zihninde canlandırabilmesi için hamleleri
göstermeksizin durumları veriyorum. Böylece plan yapmasını
öğrenerek ustalar sınıfına yükselebilir ve bu türlü pratiklerden
büyük yararlar sağlayabilirler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder